@article{oai:ynu.repo.nii.ac.jp:00009271, author = {中川, 健司 and 角南, 北斗}, journal = {ときわの杜論叢 = The journal of Tokiwanomori}, month = {Mar}, note = {日本語教育に関する学習ウェブサイトの開発が円滑に進まない場合、その要因のひとつに、日本語教師とウェブ制作者の間で十分な協働作業が行われていないことがあるのではないだろうか。この両者が主体的に、開発のプロセスの最初から最後まで関わるような形が、質の高い学習ウェブサイトを作るうえでは不可欠であるが、どうすればそのような協働作業の場を作ることができるのだろうか。筆者の中川と角南は、それぞれ日本語教師とウェブ制作者の立場で、これまで介護福祉士国家試験受験に向けた介護用語学習のための3 つのウェブサイトの開発に関わってきたが、本稿は、それぞれの立場からどうすれば有用な協働作業の場を作ることができるかという課題について「対談」の形で述べるものである。, When development of a website for Japanese language education does not progress smoothly, one of the factors may be that there has not been sufficient cooperation between the Japanese educators and the authors of the website. In building a high-quality learning website, a relationship from the beginning to the end of the development process is indispensable, but with both of these parties being independent how do we create that sort of work environment? Authors Nakagawa and Sunami, from both the standpoint of a Japanese language teacher and web designer, have been involved in the development of three web sites for studying caregiver terminology to aid those looking to take the State Examination for Certified Care Workers, and in this article, elaborate in the form of "dialogue" on how to create an effective, collaborative work environment from both standpoints.}, pages = {16--29}, title = {日本語教育における学習ウェブサイト開発の課題 ‐どうすれば有用な協働作業の場を作ることができるか‐}, volume = {5}, year = {2018} }