@article{oai:ynu.repo.nii.ac.jp:00000694, author = {鈴村, 健治 and 権藤, 祐子}, journal = {横浜国立大学教育紀要}, month = {Oct}, note = {application/pdf, 特殊教育に対し,肯定的意識を持っているか,否定的意識を持っているか小・中学校の教師を対象にアンケート調査を行ったところ,全体としては肯定的であった。13項目中10項目が肯定的で,2項目が否定的で,1項目がどちらでもなかった。その要因は,社会的立場,個人的立場という立場の違いによるものであった。また教職経験年数による差がみられ,31年以上のベテラン教師に特異な否定的傾向がみられた。この要因は歴史的な第二次世界大戦をはさむ特殊教育の流れがあげられ,障害児に対する基本的見解の成立する時期との関連が示唆された。, The results of a survey of the attitudes of teachers toward Special Education were positive on the whole. The teachers, however, displayed negative attitudes as individuals. Significant differences were found owing to teaching experience, but no difference was found to arise from sex, elementary school or junior high school, experience with Special Education, and the exitence of Special Education classes. The determining factors were the teacher's bifacial awareness-the differences between real intentions and behaviors-in terms of personal or social position and the difference in their experiences other than with Special Education.}, pages = {299--306}, title = {特殊教育に対する教師の意識調査}, volume = {25}, year = {1985} }